Spondylitis

Spondylitis (of de ziekte van Bechterew) is een reumatologische aandoening. Wanneer u spondylitis hebt, dan hebt u ontstekingen aan de gewrichten tussen het heiligbeen en de bekken (SI-gewrichten) en/of ontstekingen van de gewrichten tussen de wervels. Deze ontstekingen ontstaan van binnenuit en het gevolg is dat er littekenweefsel wordt gevormd. Dit littekenweefsel vult de ruimte tussen bijvoorbeeld twee wervels en vormt uiteindelijk om tot bot. Dit wordt verbening genoemd. Door verbening kan de wervelkolom krom groeien waardoor u krom kan gaan lopen.

De klachten

De klachten die u kan krijgen zijn afwisselend. Vaak heeft men last van een zeurende, doffe pijn en stijfheid in de lage rug, de billen en soms  de achterkant van de bovenbenen. De klachten kunnen wisselen tussen de linker en rechterkant. Veel mensen die last hebben van spondylitis hebben vaak last van ochtend stijfheid.

De oorzaak

De oorzaak van spondylitis is onbekend. Waarschijnlijk speelt erfelijkheid een rol. Ook is er een vermoeden dat het kan ontstaan door bacteriële  infecties, met name van urinewegen en darmen.

De behandeling

Helaas is spondylitis niet te genezen. Wel is een goede behandeling belangrijk om het ziekteproces te onderdrukken waardoor de klachten verminderen. Het belangrijkste dat u moet doen is blijven bewegen! Rust zorgt juist voor verslechtering. Daarnaast moet de wervelkolom recht behouden worden, zodat de kans kleiner is dat de rug verstijft en in een kromme houding komt. Ik kan je helpen je rug recht te houden en de beweeglijkheid terug te brengen of te laten behouden.