Last van S1 gewrichtspijn

De lage rug bestaat uit 5 lendenwervels, met tussen elke wervel een tussenwervelschijf die als schokdemper werkt. Aan de achterkant worden de wervels met elkaar verbonden met aan weerszijde een gewricht. Langs de wervelkolom lopen de verschillende spieren die er voor zorgen dat we rechtop staan en bewegingen kunnen maken.

De wervelkolom rust op het bekken. Het bekken bestaat uit de twee heupbeenderen met daartussen een driehoekig gedeelte (het heiligbeen). Deze gewrichten bewegen nauwelijks omdat de rug en het bekken stevig door sterke banden bij elkaar gehouden worden. Dit zijn de sacro-iliacaal gewrichten (SI-gewrichten ofwel heiligbeengewrichten).

Door zware belasting, onverwachte bewegingen, overgewicht, verkeerde houding of langdurige sportieve trainingen kan er overbelasting en pijn ontstaan in de onderrug. Meestal zit de pijn aan één zijde en wordt de pijn uitgestraald in de bil. De pijn kan ook nog verder gaan, het been in. Zelfs lopen kan dan al pijnlijk zijn.

Een goede diagnose van de klachten is erg belangrijk omdat de spieren, gewrichten en de tussenwervelschrijven  tussen de lendenwervels ieder klachten kunnen veroorzaken. De klachten kunnen op elkaar lijken maar de oorzaak kan sterk verschillen. Ik ben volledig opgeleid om te diagnosticeren en de problemen te behandelen. In veel gevallen is de chiropractor bij uitstek geschikt om de bekkenklachten en rugpijn te behandelen.

Door middel van handmatige bewegingstechnieken (correcties) kan ik het gewricht weer gezond functionerend maken waardoor de pijnklachten doorgaans verdwijnen. De irritaties en beknellingen van de zenuwen worden verminderd, waardoor de oorzaak van de rugklachten aangepakt wordt. Naast de behandeling is het belangrijk om zelf actief bezig te blijven met een gezonde leefstijl (zoals bijv. gezond eten en regelmatig zwemmen). Ik zal je ook advies geven over oefeningen en de houding.