Last van neuropathie

Neuropathie (zenuwpijn) is een aandoeningen aan de perifere zenuwen. De perifere zenuwen zijn zenuwen die de hersenen en het ruggenmerg (centraal zenuwstelsel) verbinden met de organen/weefsels. De zenuwen in ons lichaam geven prikkels door aan onze hersenen, waardoor we bijvoorbeeld kunnen zien en ruiken, maar ook pijn kunnen voelen. Een pijnprikkel is een waarschuwing voor gevaar. Dit zorgt er bijvoorbeeld voor dat als u in uw vinger snijdt, de hersenen een stopsignaal naar de hand sturen. Afhankelijk van de aard van de aangedane zenuwen kunnen neuropathieën de waarneming, het bewegen, of autonome functies (zoals beheersing van de blaas), verstoren.

De oorzaken

Zenuwpijn kan heel verschillende oorzaken hebben. De pijn ontstaat soms na een ongeluk, soms door een ziekte, en soms door bepaalde stoffen. De meest voorkomende oorzaken zijn:

Ziekte

Diabetes is een veel voorkomende veroorzaker van neuropathie. Ook tekorten aan vitaminen B en enkele andere gebrekziekten (verkeerde voeding, of slechte opname van voedingsstoffen) kunnen neuropathie veroorzaken. Dit komt vaak voor bij mensen die overmatig alcohol drinken (wat overigens ook tot directe zenuwbeschadiging kan leiden). Ziektes in het centrale zenuwstelsel zoals MS, een herseninfarct of een bloeding in het ruggenmerg kunnen ook de zenuwen beschadigen. Infecties (zoals gordelroos, lepra of hiv-infectie), auto-immuunziekten en kanker kunnen ook neuropathie veroorzaken.

Druk of ingroei in een zenuw

Door uitstulping van een tussenwervelschijf in het ruggenmerg (hernia), door aandoeningen zoals carpaletunnelsyndroom, door een tumor of een gebroken rib, kan beschadiging of druk op een zenuw ontstaan. Pijn door druk op een zenuw wordt ook wel neuralgie genoemd. Aangezichtspijn wordt veroorzaakt door druk op een ontstoken zenuw.

Schadelijke stoffen

Er zijn medicijnen die als bijwerking hebben dat ze beschadiging aan de zenuwen veroorzaken. Voorbeelden hiervan zijn bepaalde vormen van chemotherapie bij kanker, en TBC medicijnen. Bepaalde giffen (zoals rattenkruid of loodvergiftiging) kunnen hetzelfde effect hebben.

Ongeval of operatie:

Zenuwpijn kan ontstaan na een operatie waarbij zenuwen zijn beschadigd of doorgesneden. In veel gevallen is er sprake van gemengde pijn waarbij weefselpijn en zenuwpijn tegelijkertijd worden ervaren. In principe kan deze pijn bij allerlei operaties optreden. Bij een ongeval kan zenuwschade ontstaan, denk hierbij aan een val waarbij ruggenmerg beschadigd raakt, of een whiplash bij een auto-ongeluk.

Verschillende types neuropathie

Weergave van een gevoelszenuw

Sensorische neuropathie:

Aantasting van de gevoelszenuwen wordt sensorische neuropathie genoemd. Uitingen hiervan zijn o.a.: tintelingen, pijn en gevoelloosheid in de aangetaste gebieden, verlies fijne tast en verminderde herkenning van voorwerpen. De oorzaak van sensorische neuropathie kan gebruik van medicijnen of verkeerde voeding zijn. Weergave van een motorische zenuw.

Motorische neuropathie

Motorische zenuwen hebben hun oorsprong ter hoogte van het ruggenmerg en lopen naar de spieren. De spieren die door de aangedane motorische zenuw verzorgt worden, gaan verzwakken en uiteindelijk slinken. Kenmerken van motorische neuropathie zijn voornamelijk verlies aan kracht en beweeglijkheid.

Autonome neuropathie

Het autonome zenuwstelsel is een complex systeem dat processen in het lichaam regelt waar wij geen bewuste controle over hebben. Dit zijn bijvoorbeeld de darmbewegingen, de bloeddrukregeling, zweetproductie, etc. Aantasting van dit systeem kan leiden tot flauwvallen door lage bloeddruk, incontinentie, obstipatie, diarree en impotentie. Langdurige diabetes kan het autonome zenuwstelsel aantasten.

Diagnose en behandeling

De behandeling van perifere neuropathie hangt af van de oorzaak en het type aangedane zenuw.

Chiropractie is een beroep in de gezondheidszorg dat zich bezighoudt met diagnose, behandeling en preventie van functiestoornissen in het bewegingsapparaat en de effecten hiervan op het functioneren van het zenuwstelsel en de algehele gezondheid.

Ik kan tijdens het eerste consult vaststellen of de klachten die u heeft allemaal te verklaren zijn door bijv. ziekte, of  Misschien door een probleem in de wervelkolom. Ik kan u vertellen wat chiropractie in jouw specifieke geval kan doen en wat je kunt verwachten. Als de onderliggende oorzaak kan worden behandeld, kan de aandoening verbeteren of overgaan, maar chronische zenuwbeschadiging kan onomkeerbaar zijn.