Last van van houdingsproblemen

De lichaamshouding, of postuur, is de voortdurende werking van het lichaam tegen de zwaartekracht. Er zijn altijd meerdere spiergroepen aan het werk om de vele houdingen van de mens mogelijk te maken. Hoe we zitten, stilstaan en lopen heeft grote  invloed op de werking van ons lichaam. Als we in de juiste houding staan, zullen de botten het gewicht dragen en de spieren zo veel mogelijk  ontlasten. Het resultaat is dat we ons fitter en gezonder zullen voelen.

Een goede houding is net zo belangrijk als gezond eten , sporten, voldoende rust nemen, en het voorkomen van inname van verslavende middelen.  Zonder goede houding kunnen we niet fysiek gezond zijn, want met een slechte houding sporten, kan zelfs schade toebrengen aan de wervelkolom.

Bij een scheve houding zullen de spieren uit balans raken en spanning opbouwen omdat zij veel meer gewicht moeten dragen. Dit beïnvloed niet alleen het postuur, maar kan ook emotioneel uitwerken in bijvoorbeeld hoofdpijnen, korte aandacht span en depressie.

De slechte houding zal uiteindelijk de opeenstapeling van botten uit balans brengen en zo de lichamelijke conditie verslechteren. Er kunnen  klachten ontstaan als vermoeidheid, verlies van bewegingsvrijheid, minder bloed- en zuurstoftoevoer naar de hersenen, en minder productiviteit.  Hoe meer fysiek iemand uit balans is, hoe minder energie er beschikbaar is voor denken, de stofwisseling en genezing.

Ziektebeelden

Omgekeerd kan een afwijkende lichaamshouding ook duiden op een een ziekteproces. Voorbeelden zijn beenderziekten, spier- of zenuwziekte, en een  gezichtsstoornis. Een kromming van de rug kan ook aangeboren zijn zoals bij bepaalde vormen van scoliose. Een slechte lichaamshouding kan ook  wijzen op een ontoereikende voeding. Ook overgewicht kan het lichaam uit balans brengen.

Stabiliteit

Als we correct rechtop staan zal ons lichaamsgewicht gelijk verdeeld zijn over beide voeten en zo voor stabiliteit zorgen. Die stabiliteit is  nodig om het postuur een goede basis te geven en zo tegen een stootje te kunnen.

Corrigeren van een slechte houding

Als eerste is het belangrijk om alle stressfactoren zo veel mogelijk te vermijden. Dit kunnen gewoontes zijn, te zware accessoires zoals een rugtas, of bijvoorbeeld een slecht aangepaste werkomgeving of slechte autostoel. Daarna kan er goede spanning toegebracht worden aan het lichaam door oefeningen, rek- en trekoefeningen, chiropractische behandeling, en aanpassingen in de fysieke omgeving. Je gezondheid zal drastisch verbeteren als je lichaam weer terug komt in z’n balanscentrum door het aanpassen van de lichaamshouding.

Contact

Wil je meer weten over deze klacht en de voorgeschreven behandeling?

Neem dan s.v.p. contact met mij op voor meer informatie