Last van hoofdpijn

Bijna iedereen heeft wel is last van hoofdpijn. Hoofdpijn kan zich in verschillende manieren uiten. Zo heeft de één last van hoofdpijn aan 1  kant van het hoofd of achter de ogen, de ander krijgt te maken met bonkende pijn in het hele hoofd. Sommige mensen ervaren zelfs misselijkheid  door hoofdpijn. De pijn kan soms dof of scherp aanvoelen en kan enkele minuten tot enkele dagen aanhouden.

Hoofdpijn kan te wijten zijn aan een groot aantal oorzaken, zoals een bijwerking van medicijnen, spanning van de nekspieren, lage bloedsuiker,  hoge bloeddruk, stress en vermoeidheid. De meerderheid van deze klachten kunnen worden onderverdeeld in drie type hoofdpijn:

• Spanningshoofdpijn
  • Migraine
  • Cluster hoofdpijn

Spanningshoofdpijn

75% van de mensen die last hebben van hoofdpijn, hebben het last van het type spanningshoofdpijn. De pijn wordt vaak beschreven als een  constante doffe pijn aan één of beide kanten van het hoofd. Men omschrijft de pijn ook vaak alsof er een strakke band om de hoofd zit of een  doffe pijn achter de ogen.

Spanningshoofdpijn begint meestal langzaam en geleidelijk en kan minuten of dagen aanhouden. Mensen beginnen er vooral aan het midden of het  einde van de dag last van te krijgen. Dit type hoofdpijn is vaak het gevolg van stress of een slechte houdingen (die wijst op de wervelkolom en  spieren in de boven rug en nek).

Migraine, als u last heeft van hoofdpijn De meest voorkomende oorzaak van spanningshoofdpijn zijn subluxaties (wervel die op zenuw drukt) in de  boven rug en nek. Wanneer de bovenste halswervels hun normale beweging en positie verliezen, krijgt een kleine spier, genaamd de rectus capitis  posterior minor (RCPM)(1), last van spasmen. Het probleem is dat deze kleine spier een pees heeft en deze is gehecht aan de bovenste halswervel  en de onderkant van de schedel. Daar zit dun en pijn-gevoelig weefsel, genaamd de dura mater, dat de hersenen bedekt. De hersenen zelf hebben geen gevoel, maar de dura mater is zeer pijn-gevoelig. Dus wanneer de RCPM last van spasmen krijgt en de pees gaat trekken aan de dura mater,  dan ontstaat er hoofdpijn. Veel mensen die veel achter het bureau zitten krijgen last van hoofdpijn om deze reden.

Een andere oorzaak van dit soort type spanningshoofdpijn komt door pijn die te maken hebben met triggerpoints Musculus Sternocleidomastoideus  (2) of Levator spier (3) aan de zijkant van de nek.

Migraine

Migraine is een intense hoofdpijn met kloppingen en wordt vaak geassocieerd met misselijkheid en gevoeligheid voor licht of geluid. Migraine kan enkele uren tot dagen aanhouden. Veel mensen die last hebben van migraine, ervaren visuele symptomen (dat ‘aura’ wordt genoemd) vlak voor zij  een aanval krijgen. Bij deze ‘aura’ zien mensen veel knipperende lichten of krijgt alles een droomachtige uitstraling.

De meeste mensen die last hebben van migraine, hebben hun eerste aanval voor hun 30e. Sommige mensen hebben migraine aanvallen meerdere malen  per maand; anderen hebben er misschien één per jaar. Bij veel mensen worden de migraine aanvallen manieren wanneer zij ouder worden.

Migraine wordt veroorzaak door een vernauwing van de bloedvaten in de hersenen, gevolgd door een verwijding van de bloedvaten. Bij een  vernauwing is er afname in de bloedstroom, en dat leidt tot de visuele symptomen. De mensen die geen last hebben van visuele symptomen, kunnen  vaak wel vanbinnen aanvoelen dat zij een aanval krijgen/hebben. Zodra de bloedvaten weer verwijden, is er een snelle toename van de bloeddruk in  het hoofd. Door deze toegenomen druk krijgt u de bonkende hoofdpijn. Waarom de bloedvaten in eerste instantie vernauwing is niet zeker. Wel  weten we dat een aantal factoren migraine kan activeren, zoals stress, een gebrek aan slaap, sterke geuren, flikkerende lichten, harde geluiden  en veranderde weerpatronen.

Cluster hoofdpijn

Cluster hoofdpijn is meestal van korte duur en wordt meestal aan één kan van het hoofd gevoeld (ook achter het oog) en is ondraaglijk. Cluster  hoofdpijn is de enige vorm van hoofdpijn dat vaker ’s nachts optreedt. Net als bij migraine kan clusterhoofdpijn komen door een vernauwing van  de bloedvaten gevolgd door een verwijding van de bloedvaten.