Last van een ‘Frozen Shouder’

Frozen Shoulder is een zeer brede term die vaak niet helemaal overeenkomt met de diagnose waar deze voor bedoelt is.  Het Frozen Shoulder  Syndroom is een ontsteking van het gewrichtskapsel van het schoudergewricht die samengaat met bewegingsverlies van de arm. Het betekent letterlijk ‘bevroren schouder’ en de medische term is Adhesieve Capsulitus. De aandoening komt het meeste voor bij mensen boven de 50 jaar en het wordt vaker bij vrouwen dan bij mannen gezien. Mensen met diabetes lopen meer risico.

Klachten

Voor als u een frozenshoulder heeft Bij een Frozen Shoulder ontstaat de pijn vaak langzaam. Vooral in het eerste stadium (bevriezende fase) van de aandoening is de pijn duidelijk aanwezig. Daarnaast neemt de stijfheid van de schouders toe en wordt het steeds moeilijker om de arm te bewegen. Dit kan sterke invloed hebben op dagelijkse activiteiten zoals aankleden, haren kammen, etc. De toenemende bewegingsvermindering kan vooraf gegaan zijn door recent licht letsel, een verrekking, lange tijd van immobilisatie, een hart aanval (myocardiale) en soms ook door nekklachten (cervicale radiculitis). Een vroege diagnose is erg belangrijk omdat het proces omkeerbaar is. voor als u een frozenshoulder heeft Indien de klachten niet behandeld worden, ontstaat de 2de fase (bevroren fase) die 2 tot 9 maanden kan duren. De pijn zal dan wel afnemen (soms worden er hevige pijnscheuten ervaren), maar de stijfheid blijft duidelijk aanwezig.

In de derde fase (ontdooiende fase) zal de onbehandelde klacht overgaan naar toenemende bewegelijkheid. Deze fase duurt gemiddeld 5 tot 16  maanden. Vaak blijft de schouder uiteindelijk nog iets beperkt in vergelijking met de gezonde schouder.

Chiropractische behandeling heeft als doel de totale duur van het ziekteproces te verkorten en deze om te keren. De chiropractor is gericht op het wegnemen van de spanning in de schouder en op de zenuw, waardoor de beweeglijkheid verbeterd wordt. De oorzaak van schouderpijn ligt vaak  aan subluxaties (wervels die niet in de goede positie zitten) in de nek en/of het schoudergewricht. De chiropractor zal aanwijzingen geven wat betreft belasting van de schouder en (rek- en strek)oefeningen geven die de bewegelijkheid bevorderen. Het gezegde ‘Overdaad schaadt, rust roest’, is bij dit ziektebeeld zeker van toepassing. Om de pijn beheersbaar te krijgen kan de chiropractor advies geven over het gebruik van ijs en warmte behandelingen.Het is heel belangrijk dat je naast de behandeling ook thuis jouw levensstijl aanpast om zo het genezingsproces te versnellen. Chiropractische behandeling is ook bedoeld ter preventie van toekomstige klachten. Lees meer over mijn 3 fasen behandeling.

Neem dan s.v.p. contact met mij op voor meer informatie.

Je kunt me bellen of mailen.