Last van bekkenpijn

De wervelkolom rust op het bekken. Het bekken bestaat uit de twee heupbeenderen met daartussen een driehoekig gedeelte (het heiligbeen). Deze gewrichten bewegen nauwelijks omdat de rug en het bekken stevig door sterke banden bij elkaar gehouden worden. Dit zijn de sacro-iliacaal gewrichten (SI-gewrichten ofwel heiligbeengewrichten). Aan de voorkant zijn de botten verbonden door het schaambeen. Deze gewrichten kunnen veel pijnklachten veroorzaken als er iets niet goed zit.

Klachten

Bij bekkenpijn kunnen er onder andere pijnklachten in de onderrug zijn, er kan scheefstand van de bekken zijn die weer pijnklachten in de bovenrug kunnen veroorzaken (door bijv. overcompensatie), pijn in de bil, uitstralende pijn naar de benen, pijn bij schokkende bewegingen en/of opstaan, vermoeidheid.

Oorzaken en diagnose

Verschillende medische oorzaken kunnen de oorzaak van je klachten zijn. Om aan ke klachten te werken, is het belangrijk om de juiste diagnose te  stellen. Ik ben hiervoor opgeleid en bij uitstek geschikt om bekken/S1 pijn te behandelen. De meest voorkomende oorzaken van bekkenklachten zijn S1-gewrichtspijn en bekkeninstabiliteit. Klik hier voor meer informatie over S1 gewrichtspijn.

Overzicht van bekken Bekkeninstabiliteit

Bij bekkeninstabiliteit is er sprake van te veel beweeglijkheid tussen de gewrichten in het bekken. De bekkengewrichten krijgen niet voldoende steun van de omliggende banden, en klachten kunnen ontstaan als de spieren de losheid van de bekkengewrichten niet goed opvangen.

Dit komt voor bij zwangere vrouwen, maar ook mannen en niet-zwangere vrouwen kunnen dit klachtenpatroon hebben. Bij zwangere vrouwen worden de banden functioneel zwakker om zo de geboorte makkelijker te maken, maar in andere gevallen kan de oorzaak liggen in bijvoorbeeld een val of door verrekking van de banden.

Bij bekkeninstabiliteit is het belangrijk om actief te blijven zonder over te belasten. De banden en kapsels moeten rust krijgen om te  herstellen, maar om spierzwakte te voorkomen moet er wel bewogen worden.

De chiropractor zal door middel van het klachtenpatroon en specifieke testen kunnen vaststellen of u bekkeninstabiliteit heeft. Hij zal door middel van stabiliserende correcties zorgen dat de functie van het bekken verbeterd wordt. Daarnaast zal hij met u bespreken welke activiteiten u wel en niet kan doen, en bespreken welke oefening u zelf thuis kan doen.

Neem dan s.v.p. contact met mij op voor meer informatie.

Je kunt me bellen of mailen.